ProjectUngas digitala berättande i Norrköping

Competence Areas at RISE ICT
Ungas digitala berättande i Norrköping

Digitalisering och mångfald inom utbildning. A pilot project encouriging newcommer pupil's digital storytelling. With a contributive persformance approach we aim to help the teachers gain more value out of digital tools in- and outside of the classroom, re-designing material together, and testing it out. 

It has been concluded that learning processes with digital media is an area that needs further exploration. During many years the partners in the Visualization center C consortium has been activating a diverse target group in the science center,  in projects and in the media pedagogical programs. This background enabled the partners to come together on the topics of the future of education, media, diversity and digital storytelling. Focusing on supporting teachers and those who include young kids with immigrant background in learning the language, and soon entering the Swedish education system. 

This project aims to develop participating kid's and teacher's ability to handle different types of storytelling formats with digital tools they already have in the classroom. The results will be competence development, applied research in digital education, documentation fo case studies where common digital tools can facilitate active learning, language learning through methods designed to include digital tools. 

Simple apps available for free but used differently and combined with analog material can make digital practice meaningful, creative and more sustainable. 

Writing, reading, creating image, sound and animations in order to practice both language and explore topics in class. 

Results, reflections and findings from the activities with the kids and teachers will be used by LiU-master students and NVAB in creating a summary exhibition. Although we do not yet know exaclty what approach or perspecitve will be highlighted in the exhibition, the topic will be somewhere around what it means to be a storyteller today, the kid's learning experience and include elements that help provoce discussion and reflection. What is an active digital learner? How could digital tools be part of increasing equal education for all kids?

Digital education, and the challenges in education today will be central topics explored through a collaborative process with all the stakeholders. 

inFORMATion: Analog installation about digital information

Hur många sidor har en berättelse? Vad spelar formatet för roll för hur vi tar till oss information?

Skolbänken ” InFORMATion” är en installation som har tagits fram av RISE Interactive och studenter vid Linköpings universitet vid Kultur, samhälle och mediegestaltning, våren 2017 i samråd med Visualiseringscenter C. Skolbänken är del av projektet Ungas Digitala Berättande i Norrköping, och är en gestaltning av hur en berättelse kan få många olika sidor, beroende på format. Format kan innebära både att informationen ser annorlunda ut, men att avsändaren kanske väljer att använda ett visst språk eller visuella uttryck.

Vilket format är mest faktamässigt? När är det lättast för vem att förstå informationen? Och vilken berättelse är sann? Vi alla behöver lära oss hur vi ska behandla olika berättelser genom att bland annat fundera på vem som berättar, varför och för vem man berättar det. 

Installationen är ett  bidrag till Professor Pupill och är en inbjudan till besökaren att själv eller i grupp reflektera hur begreppet källkritik i ett digitalt samhälle kanske inte bara handlar om avsändare, utan också utseende och språk på informationen. Hur väljer du vad du delar?