Bakom scenen på Electro Bacchanalia

16 July, 2007 - 19:00

Bild: Det dansande paret Robert Brecevic och Charlotte Åberg under inspelningarna för det interaktiva verket Electro Bacchanalia. Ursprungsmålningen är från ca 1640 av en fransk målare som tillhörde Nicolas Chaperons krets.

Det nya verket Electro Bacchanalia är nu i slutproduktion. Verket får premiär på den turnerande utställningen Interactive Salon i Prag i september. Se bilder från inspelningen!

Electro Bacchanalia är ett interaktivt verk som utgår från en målning från cirka år 1640 av en fransk målare som tillhörde Nicolas Chaperons krets. Motivet är en backanal, en extatisk och religiös rit som firades till guden Bacchus ära under antiken.

I Italien, till exempel, firades backanaler till år 186 före Kristus. Sedan förbjöds de av senaten efter påstådda orgier av sexuell karaktär.

Det dansande paret i originalmålningen – en faun och en kvinna – är utbytta till levande figurer som dansar till olika slags musik – techno, reagge, folkmusik från Balkan, etcetera.

Electro Bacchanalia är ett samarbete mellan Digital Cultural Heritage och Performing Pictures, initierat av Halina Gottlieb.

Geska Helena Andersson och Robert Brecevic från Performing Pictures har gett målningen liv med hjälp av videoteknik. För Electro Bacchanalia har de spelat in 6 dansvideor som vardera är 2 minuter långa. Det dansande paret gestaltas av Robert Brecevic och Charlotte Åberg.

– Verket kommer att visas i en peep-box, en sorts låda som pryds av målningen. Genom att öppna en liten lucka i målningen kan man titta in i ett litet hål där figurerna får liv och rör sig i något som påminner om en klassisk modellteater. För varje gång man kikar in är det en ny låt och en ny dans som visas, säger Geska Helena Andersson.

Verket får premiär på den turnerande interaktiva utställningen Interactive Salon när den öppnar i Prag i september.

Vems idé är det?– Det ursprungliga konceptet kommer från mig. Men vi har varit en grupp som utvecklat Electro Bacchanalia och alla har varit väldigt aktiva, säger Halina Gottlieb, Studio Director, Digital Cultural Heritage. Jag kontaktade Geska Helena Andersson efter öppet hus på Interactive Institute i april. Jag såg att deras teknik passade väldigt bra för att öppna målningar för besökare och skapa världar bakom.

Varför valde du just den här målningen?– Motivet angår ungdom av i dag. Festligheten, bacchanalen, blir en utgångspunkt för att öppna upp för en dialog och diskutera med ungdomar.

Målgruppen för Electro Bacchanalia är unga besökare, ungdomar i åldern 14 år och uppåt. David Nilsson, Project Coordinator, Digital Cultural Heritage, har letat efter musik som blir till en brygga mellan den gamla kulturen till dagens festligheter såsom rave.

– Vi vill gärna stimulera unga besökare för motiv i gamla målningar. Så att de börjar leta efter referenser i sin värld i målningarna, säger Halina Gottlieb.

Text: Carina Ruotsalainen

Se bilder från inspelningen: