Interactive Institute i Almedalen 2014

VARFÖR ÄR ALLA TYSTA NÄR MEDIERNA TYSTNAT - OM MEDIASKUGGAN ÖVER NORRA SVERIGE

Varför är media mer intresserade av att beskriva norra Sverige med schabloner än att grundligt och sakligt bevaka det som händer i regionen? Samma tendenser syns i övriga Sverige. Om ”gammel-medierna” överger norra Sverige måste det satsas på de nya.
Se det live här! 

Medverkande: Anette Novak, vd Interactive Institute, Thomas Hartman, Region Västerbotten, Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd i Umeå och ansvarig för Umeå2014. Torbjörn Halvardsson Företagarna, Anders Westermark, vd på Norran, Muharrem Demorik (C), kommunalråd Linköping, Karin Arvidsson, Umeå2014
När: 1/7 2014 16:25 - 17:00
Var: Novgorodgränd 1
Arrangör: Region Västerbotten och Kulturhuvudstaden Umeå 2014

KAN TRANSPARENS ERSÄTTA ETIKEN?

Säljer medieföretag ut sin journalistiska trovärdighet när de tillåter native advertising och textreklam? Eller är det ok så länge det görs med tydlig transparens, det vill säga att mediekonsumenten informeras om samarbetet mellan publicist och annonsör?
Se seminariet här! 

Medverkande: Thomas Mattsson, Chefredaktör, Expressen. Ola Sigvardsson, Allmänhetens Pressombudsman. Anette Novak, VD, Interactive Institute. Björn Häger, Ordförande, Publicistklubben.
När: 2/7 2014 09:00 - 10:00
Var: Länstyrelsens övre trädgård, Strandgatan, TCO-parken
Arrangör: Journalistförbundet och Journalisten

Kulturdriven innovation för mänsklig tillväxt

Svensk Scenkonst arrangerar ett seminarium om institutionernas betydelse för samhällets och näringars utveckling och tillväxt i samarbete med Riksförbundet Sveriges Museer. Vi vill belysa kulturen som en samhällsresurs som bidrar till utvecklingen av olika funktioner i samhället.
Vi ställer frågor som:
Vad betyder det att vi har ett rikt konst- och kulturliv i Sverige
Vilken roll spelar den samhällsfinansierade kulturen för enskilda individer inom näringslivet, för deras professionella förmåga
Vilken roll spelar den samhällsfinansierade kulturen för företag
Hur samverkar den samhällsfinansierade kulturen idag med kreativa näringar, på organisations- och individnivå
Hur kan vi förbättra samarbeten för att skapa ytterligare positiva effekter. 
Se livesändingen här. 
Se mer om Interactive Institutes projekt här. 

Medverkande: Dragan Buvac, fd VD, Malmö Symfoniorkester. Robert Bolin, artist in residence guest ressearcher, Scenlaboratoriet och Interactive Institute Swedish ICT. Sophie Nyman, enhetschef, Statens Historiska Museum. Astrid Olsson, modedesigner. Per-Olof Remmare, kontaktperson för kulturella och kreativa näringar i regionalt tillväxtarbete, Tillväxtverket. Sten Selander, senior affärsutvecklare och projektledare, Media Evolution. Stina Westerberg, GD, Statens musikverk. Pia Areblad, strategi- och utvecklingschef, Tillt.
När: 2/7 2014 13:00 - 14:00
Var: Gotlands museum, Strandgatan 14
Arrangör: Svensk Scenkonst och Riksförbundet Sveriges Museer

TEaCH MEET ALMEDALEN

Almedalens första TeachMeet vänder sig till alla som är intresserade av konkreta tips kring skolutveckling och lärande. Fokus är nätverkande i en trevlig miljö och att få mängder med konkreta exempel från skolan.

Medverkande: Ulrika Pettersson, Carl Heath, Daniel Rogestam, Anna Anu Viik, Susanne Jönsson,Lolo Applet, Anna-Karin Bengtsson, Ninna Kristiansson, Ann Hultman Jakobsson, Samuel Johansson,Therese Linnér
När: 2/7 2014 16:00 - 17:00
Var: Humordralen, S:t Nicolai kyrkoruin
Arrangör: Gleerups

DIGITALA STOLEN

Digitala Stolen intervjuar två makthavare om dagen som avslöjar allt om sina digitala utmaningar & möjligheter, samt siar om vad som är avgörande för att Sverige ska bli en digital spetsnation. Vad ser Anette Novak som nästa stora utvecklingsområde för svenska företag, kommuner och landsting?

Medverkande: Anette Novak, vd Interactive Institute.
När: 3/7 2014 16:00-17:00
Var: Södra Kyrkogata 8
Arrangör: Hej Digitalt

Ladda ner hela RiSE:s program i Almedalen

Date/time: 
Tuesday, July 1, 2014, 10:00 to Wednesday, July 2, 2014, 18:00
Location: 
Almedalen Visby
Sweden
SE